Hörneå bys hemsida
web-redaktör:
lena.lindholm
kontakt

Raggarungens
beännelser
- del 6 !

Raggarungens bekännelser

Hörneåbor berättar

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Raggarungens bekännelser!

Del 6 - Raggartiden i Nynäshamn

Jag bodde på den här tiden,( som jag tidigare berättat) inneboende hos Eva Dahlgrens föräldrar och arbetade som oljearbetare på Nynäs Petroleum, men bara ca 6 månader.

Fritiden tillbringade vi mest i våra raggarbilar. Evas morbror Stig (Stickan) och hans bror Roland hade en gammal Ford 36 Three-Window med v8 som tidigare gått runt bland ”fulraggarna” i Umeå. Den byttes in mot en verktygslåda, en gammal Simca  Aronde och 75 kr kontant om jag inte minns fel.

Värd att se .

Själv hade jag utan farsans kännedom köpt en Ford Custom 1954 som tyvärr inte var i bästa skick varken i motor eller kaross. Om man öppnade bagageluckan och slängde in reservhjulet så föll det ner på marken J

Det gick ju runt en del fina Ford Chrome Victoria i stan men min Ford fick istället öknamnet ”Rostvic ” Istället för Chrome vic som de fina bilarna kallades. Se en sån vacker bil!!  Min bildröm som aldrig gått i uppfyllelse, men jag har provkört en sån en hel helgJ

Rostvicen drog mängder med olja (och bensin, 60 öre litern ca då ) men det var ju inget problem när man arbetade som oljearbetare på ”oljan” som man kallade Nynäs Petroleum på den tiden. Varje dag hade jag ett par flaskor mjölk i unikaboxen (matboxen för dom som inte vet vad det är) Mjölken drack man upp för att orka ragga och jobba skift utan att sova på flera dygn ibland. Den byttes mot olja från pumphuset och hälldes i Forden som med glädje förbrukade den , trots att oljan var helt rå, utan specialtillsatser och ganska tjock och nästan grönfärgad. Forden gick bra ändå. Startmotorn fungerade illa, men Forden startade man lätt gm att sätta ut foten och skjuta på lite, slänga i en växel och släppa upp kopplingen snabbt. Ofta fick man hjälp av brudarna och man lärde sig att alltid parkera i en utförsbacke så var det lätt att rulla igång. En beg. startmotor inhandlades så småningom när börsen tillät. Den var inte så tjock på den tiden och lönen usel.

Utanför Eva Dahlgrens fönster jobbade vi med bilarna och Ford 36-an bytte motor till en modernare toppventilare med goda krafter. Min Ford 54 behövde ny lack och den slipades ned, rostlagades lite och lackades sedan (apelsinskrovligt)  ljusblå nertill och taket fick bli krämgult. Synd bara att det började regna när vi lackade taket så det blev lite prickigt , men på 150 meters håll såg den riktigt bra ut J

Ut mot havet finns en väg som kallas Ringvägen och där fanns då det enda raggarfiket i Nynäshamn. Gissa om det var populärt. Där samlades alla raggare och spelade Jukebox med fina låtar typ dom man kan lyssna på med Dagnys Jukebox från Uddevalla idag.

På helgerna var det stort partaj ute på klipporna med korvgrillning, musik från transistorradio, oftast musik från Piratskeppet Radio Nord eller Radio Luxemburg när man fick in den kanalen. Stora brasor tändes, spriten flödade, tyvärr i alltför stor omfattning och många fick bäras till bilarna och skjutsas hem eller sova över på klipporna om det var bra väder.

Stämningen var på topp och det var sällan bråk, eftersom vi var bra kompisar och de flesta kände varandra. Ibland dök nån raggarbil upp från Stockholmstrakten och ställde till bråk men dom blev oftast avhysta ganska brutalt om dom inte skötte sig.

Ford 36-an var en populär bil att få åka med eftersom den hade svärmorslucka och fotsteg bak som brudarna kunde använda för att stiga in. Den var ju helt öppen därbak så det gick lätt att prata med folk på gatan som vi gled förbi. När luckan var stängd kunde man övernatta raklång i bilen bakom det enda sätet (tresitsig soffa) som fanns i bilen.

När man ledsnat på att ragga runt i Nynäs, gick färden mot Stockholm där vi raggade runt på ”Kungsan” dvs Kungsgatan, besökte Morsans raggarfik och kollade lite halvskrämt på galningarna i Stockholm som var raggare av det våldsammare slaget. Där besökte vi för första gången en Drive-in korvbar och köade för att köpa korv och dricka. Utanför morsans raggarfik var det livat värre. Massor av bilar, brudar och raggare som skränade samlades där varje kväll och spelade musik och vrålgasade med sina raggarbilar. Vi höll oss gärna lite på avstånd och var nog lite halvskrajsna trots att vi var så ”tuffa” raggare.

Midsommar med raggarslagsmål i Trosa skärgård. Vid midsommar åkte vi båt från Nynäshamn till Trosa där helgen skulle firas. När vi kom fram och slagit upp ett tält var det dags att gå runt på området och ”kolla läget”. Massor av raggare från hela området, främst Sthlm hade samlats och campade. Spriten flödade och det blev mer o mer stökigt. Smärre bråk här och där på området urartade så småningom till ett rent slagfält. Gissa om man sprang för livet. Ut mot havet och bryggan där vi hade båten. Polis tillkallades av någon och det blev slagsmål inte bara raggare emellan utan även med polisen. Midsommarhelgen blev mer eller mindre förstörd och det var inget roligt minne men vi klarade oss utan skador och med livet i behåll. Om alla gjorde det vet jag inte, men många fick nog uppsöka vård. När det lugnat ner sig campade vi vidare och vår båtchaffis försvann med någon raggarbrud på området och vi kom oss inte hem till vårt skift på Nynäs-fabriken och veckan efter fick vi pga det sparken från jobbet och en anledning för mig att söka mig hemåt igen.

Efter tiden i Nynäs gick färden mot norr för min del och nya arbetsuppdrag på Volvo Lastvagnar och lite lugnare ragg. 1963 till 1967 jobbade jag på Volvo och det blev nya upptåg på fritiden. Stickan och Roland, Evas morbröder, startade en plåtfirma i Nynäshamn där dom verkat resten av sina liv. Jag träffade Stig för ett antal år sedan och pratade gamla minnen.

Del 7


Hörneå 2013-03-03 Tord Fröling

 

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se